Nachtlemuren en gekke baobabs - Reisverslag uit Morondava, Madagascar van Priscilla & Daniel - WaarBenJij.nu Nachtlemuren en gekke baobabs - Reisverslag uit Morondava, Madagascar van Priscilla & Daniel - WaarBenJij.nu

Nachtlemuren en gekke baobabs

Door: Priscilla

Blijf op de hoogte en volg Priscilla & Daniel

04 Juli 2012 | Madagascar, Morondava

Na het klimavontuur in de Tsjingy rijden we weer de route terug naar Morondava. Alleen zullen we de 10 urige/100 km weg in twee dagen doen omdat we stoppen in het park Kirindy. Dit schijnt een goed park te zijn om de Fossa te zien, de enige natuurlijke vijand van een volwassen Lemur. De Fossa is het grootste roofdier van Madagascar, maatje gemiddelde hond met een lange staart. Onderweg weer bij elk dorpje naar iedereen gezwaaid! Kinderen rennen continue met de auto mee en vragen om 'eau vive' en dan bedoelen ze een lege fles van het mineraalwater merk 'eau vive'. Die flessen gebruiken ze om dingen in te bewaren, honing, melk etc. De vrouwen onderweg hebben mooi gevlochten haar, en soms hun gezicht geverfd met klei. Dit doen ze om hun gezicht te beschermen tegen de zon. Als ze geen kleimasker dragen zie je dat ze er wel eentje hebben gehad door de gele gloed op hun gezicht, hun gezichten worden er ook iets bleker van. Nog voor het avondeten komen we aan in Kirindy. Daar ontmoeten we onze gids, we gaan een avondwandeling maken! Gelukkig spreekt deze gids goed Engels, want met de vorige hadden we steeds de pech dat ze toch niet zo goed Engels bleken te spreken (ze hadden gewoon hun kennismakingspraatje in het Engels goed uit hun hoofd geleerd). En dan mis je alle informatie. Terwijl we wachten tot het donker wordt horen we dat de Fossa is gespot! Snel lopen we naar het groepje mensen toe die achter de kookhut aan het kijken zijn. En ja hoor, daar staat het roofdier, met z'n kop te drinken uit een afwasteil.. Hij schrikt ook totaal niet van de mensen om hem heen. Het is wel een raar beest, ik heb nog nooit zo'n kruising gezien tussen een kat, hond en een Lemur. Blijkbaar krijgt hij af en toe een stuk kip toegegooid, en is hij gewend aan mensen geraakt. De avondwandeling was geweldig, onze gids spotte de ene na de andere muislemur. Ook zagen we nog slapende Sifaka's, wit met zwart, en pluizig! En een slang, baby gecko en een slapende kameleon. Kameleon's zijn 's avonds beter te spotten omdat sommige soorten de kleur grijs worden terwijl ze slapen. Niet alle kameleon's veranderen van kleur overigens, weer wat geleerd.. De volgende dag deden we nog een wandeling van twee uur. En weer zagen we genoeg Lemuren en andere beesten. En deze keer kregen we ook genoeg achtergrondinformatie. Dat maakt de wandeling interessanter en daardoor ook veel leuker! Onze gids wist ook aparte baobabs aan te wijzen, eentje met een ceintuur op de bast, een met een puzzel en zelfs eentje met een piemel! Na de wandeling stappen we in de auto bij Liva om het laatste stuk naar Morondava te rijden. Onderweg stoppen we nog bij de beroemde 'avenue de baobab', en bij de in elkaar gedraaide 'baobab amoureux'.

• 16 Juli 2012 - 08:48

Anna:

Superrr mooi, geweldig al die beesten!!!

• 22 Juli 2012 - 17:14

Papa En Mama:

Gaaf allemaal en wat een grote bomen.
    Nu steeds veel foto´s lezen is leuk maar de foto´s maken het compleet.