Laatste dag Amazone & een dagje markt in Iquitos - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Priscilla & Daniel - WaarBenJij.nu Laatste dag Amazone & een dagje markt in Iquitos - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Priscilla & Daniel - WaarBenJij.nu

Laatste dag Amazone & een dagje markt in Iquitos

Blijf op de hoogte en volg Priscilla & Daniel

06 September 2012 | Peru, Iquitos

Dag 5
Vandaag is het alweer onze laatste dag in de jungle, jammer maar helaas. De dagen zijn zo snel voorbij gegaan!
Na het ontbijt varen we voor het laatst met Herman in de kano. We hebben al heel veel grijze dolfijnen gezien, maar vandaag gaan we voor de roze! Deze zwemmen alleen op het punt waar twee rivieren elkaar kruizen, een bruin kleurige en een zwart kleurige rivier. We hoeven niet ver te varen om dolfijnen te zien, alsof ze het weten! Met de fotocamera lukt het echter niet om een goede foto te maken, wel film. Daan heeft een eigen techniek ontwikkeld om de dolfijnen nieuwsgierig te maken. Hij gooit een waterfles leeg naast de kano. Dit vinden ze wel erg interessant. Een paar keer zwemmen ze zelfs onder de kano door, we zien bubbels naast de kano! Nadat de dolfijnen genoeg hebben van het spelen gaan we weer terug. Onderweg zien we nog een luiaard, en godzijdank word deze niet uit de boom gehakt. Na de lunch geven we Herman en Wilma de rest van de spullen die we willen achterlaten. Wat T-shirts, Daan zijn schoenen, een muskietennet, een petje etc. Ze zijn er erg blij mee en we krijgen een omhelzing van Herman. We vertellen Alfredo dat we ze willen bedanken voor alles, de zorg, het eten, de avonturen, en Alfredo vertaald onze woorden naar het Spaans voor Herman en Wilma. Wilma wil ons graag een handwerkje meegeven als dank. Ik mag een armbandje of een ketting uitzoeken gemaakt van zaden. Na het laatste jungleplasje is het toch echt tijd om afscheid te nemen. We hebben het super naar ons zin gehad! Terug naar Iquitos!

Laatste dag Iquitos
Vandaag is onze laatste dag in Iquitos. Morgen vertrekken we weer naar Lima. Dan nog twee nachten slapen voordat ons vliegtuig naar Amsterdam vertrekt. Er is een lokale markt in Iquitos met allerlei jungle producten, die ik graag wil bezoeken, dus dat gaan we vandaag doen! We nemen een motocarro naar de markt en stappen uit. Er is natuurlijk van alles te koop! Vis, vlees, schoenen, textiel, noem het maar op. Na een uurtje wandelen hebben we het wel gezien. Maar precies op dat moment komen we iemand tegen die ons in vloeiend Engels aanspreekt. Hij wil ons graag rondleiden op de markt en ook zijn huis (in de drijvende wijk Belén) laten zien. Bij zich heeft hij een boekje met geschreven beoordelingen van vorige klanten over zijn tour in allerlei talen. Ook één in het Nederlands, van vorige week! Een vrouw schrijft dat ze de tour erg indrukwekkend vond. Dit wekt toch vertrouwen en Daan en ik besluiten om ons te laten rondleiden door deze man (Lito). De tour startte met een rondleiding door de zogenaamde jungleapotheek. Die hoek van de markt hadden we zelf nog niet gevonden! Allerlei bakken met kruiden, stukken schors, drankjes, sapjes etc. Lito weet overal wat vanaf en verteld ons van alles. Na de rondleiding op de markt gaan we naar zijn huis. Daarvoor moeten we wel een stukje met de boot. Op weg naar zijn huis zien we allerlei drijvende huizen, drijvende cafe's en zelfs een drijvende kerk! In het regenseizoen stijgt het peil van de rivier en de huizen stijgen dan gewoon mee! Het is duidelijk het armere deel van de stad. En volgens mij is de rivier op dit moment erg verontreinigd. Het waterpeil is erg laag en iedereen wast, poept en plast in deze rivier, dat kan nooit goed zijn. We nemen een kijkje in Lito's huis en maken kennis met zijn vrouw en zijn vader die ook in het huisje wonen. Hij wil graag dat we een foto van hem en zijn vrouw maken zodat we die kunnen emailen. Ook zijn vader wil graag met ons op de foto. Dan is het weer tijd om te gaan en is de tour afgelopen. Wat een belevenis weer!

• 13 September 2012 - 09:46

Bram En Cleem:

Ziet er lekker uit dat schildpadden vlees. Wat een verschil met hier. Wat jammer dat het zowat afgelopen is. Ik heb genoten van jullie avontuur , ik zal het missen.

• 13 September 2012 - 18:57

Papa En Mama:

Met weemoed dit verhaal gelezen wetende dat julie inmiddels thuis zijn.
    Een einde van een groot avontuur deze evaringen nemen ze julie,niet meer af.
    Geen foto's van dolfijnen? De film houdt ik dus tegoed?
    Okay veilig weer thuis in nederland dat is voor ons als ouders wel erg prettig.
    We hebben genoten van de reisverslagen, foto's en film.