Avonturen in Pacaya Samiria, deel 2 - Reisverslag uit Nauta, Peru van Priscilla & Daniel - WaarBenJij.nu Avonturen in Pacaya Samiria, deel 2 - Reisverslag uit Nauta, Peru van Priscilla & Daniel - WaarBenJij.nu

Avonturen in Pacaya Samiria, deel 2

Blijf op de hoogte en volg Priscilla & Daniel

04 September 2012 | Peru, Nauta

Dag 3
Na een onrustige nacht worden we wakker gemaakt door Alfredo. Herman zit al in de kano op ons te wachten. We horen brulapen schreeuwen. Snel pakken we onze spullen bij elkaar. Jammer genoeg horen we de apen niet meer als we in de kano zitten. Onderweg in de kano zien we toekans overvliegen, maar ook roofvogels en papegaaien. We varen een stukje totdat we weer brulapen horen. Blijkbaar een andere familie! Herman vraagt of we ze willen zien. Dat willen we wel! En voordat we het weten rennen we door het bos heen. Herman voorop met zijn machete om alles weg te kappen. Na een paar minuten hebben we ze gevonden, en bij de brulapen zijn ook nog twee andere soorten apen! Na een tijdje gekeken te hebben gaan we weer terug. Onderweg komen we ook weer dolfijnen tegen. We spetteren in het water om hun aandacht te trekken en een aantal keer komen ze heel dichtbij! Zo zijn we de rotnacht alweer snel vergeten! Bij terugkomst in het kamp staat ons ontbijt alweer klaar. Vanmiddag gaan we onze eigen vis vangen voor de lunch! Na het ontbijt stappen we weer in de kano. We gaan piranha´s vissen! We krijgen allebei onze eigen hengel met een stuk dood vis eraan. Daan heeft al snel zijn eerste piranha gevangen! Bij mij duurt het wat langer, en ik gooi daarbij een paar keer mijn haak in de bosjes, wat Herman en Christian hilarisch vinden. Ik gooi ook nog eens mijn haak in die van Christian.. Herman kopt per ongeluk zo een vis weer de rivier in. We hebben een hoop lol! Het begint jammer genoeg al snel te regenen. En daarom moeten we weer terug varen naar de kampeerplek.. Het regenen houdt maar niet op, en we moeten onze lunch opeten in de grote boot. De muggen hebben echter geen last van de regen.. Omdat het maar blijft regenen stelt Herman voor om weer terug te gaan naar zijn huis. 'Het zal moeilijk worden om hier te slapen en om vuur te maken' vertaald Alfredo voor ons. Het is nu al glibberen en glijden, Daan valt hard op zijn zij. Arme Daan valt nog een keer terwijl hij zijn spullen naar de boot probeert te brengen. Met zijn backpack op zijn rug en zijn rugzak op zijn buik en zijn regenponcho aan! Het is geen gezicht! Laat in de middag komen we weer aan bij Herman zijn huis. Het regenen is inmiddels opgehouden, maar ik heb het behoorlijk koud gekregen. Wist niet dat dat hier kon. Al onze spullen zijn nat.. Na het avondeten weer met de kano op stap. Deze keer nemen we wel onze camera mee. Op de rivier hangt een behoorlijke mist, het is elke keer toch weer anders, met de kano varen! Na een tijdje peddelen zien we een grote vogel op een boomstronk zitten boven de rivier. Herman vraagt ons onze hoofdlampen uit te doen. We komen steeds dichter bij de vogel. Ik snap niet dat deze blijft zitten maar hij wordt waarschijnlijk verblind door de hoofdlamp van Herman. In een flits heeft Herman ineens de vogel in zijn handen! 'Guapapa', zegt hij met een enorme lach op zijn gezicht. De vogel heet zo. We maken wat foto´s van hem en de vogel. Dan varen we weer een stukje totdat Herman ineens een kaaiman in zijn handen heeft! Wat een vent! Daarna word er weer gevist met de harpoen. Daan mag het ook proberen, maar het is wel moeilijk! Als we weer terug zijn in Herman's huis blijkt dat onze matjes nog nat zijn. Wilma staat er aan te voelen en trekt een vies gezicht. Voordat wij er ook aan kunnen voelen heeft Herman al twee matrassen ergens kunnen lenen. BONUS! We waren die matjes zo zat! Ligt voor geen meter! Omdat onze oude doek-klamboe er niet omheen past krijgen we ook nog eens de net klamboe van Herman en Wilma. Dat is een verademing! Wij gaan lekker slapen! Oe!

Dag 4
Vandaag slapen we lekker wat uit. En dat gaat prima op onze nieuwe matrassen! Na een heerlijk ontbijt met fruit en granola gaan we op stap met Herman en Christian. We gaan op luiaard jacht! Na een tijdje varen stappen we uit. Christian krijgt van Herman op zijn falie want hij is zijn laarzen vergeten.. Als Daan en ik even later staan te kijken naar een boom vol met apen zien we Christian en Herman wegsprinten. Wat hebben ze nu weer voor ons in petto? Herman komt even later weer terug met iets in zijn handen. 'Iguana' zegt hij lachend. Een leguaan! Wat een mooi beest. We maken wat foto's en kijken naar zijn steeds uitstekende tongetje, net een slang. Dan gaan we weer wat lopen. Christian zijn we kwijt geloof ik. Onderweg komen we weer jaguar sporen tegen. Als we Herman goed begrijpen zijn ze van gisternacht. Christian loopt inmiddels weer bij ons en ziet wat in een boom. Een luiaard! Christian aarzelt geen moment en voordat we het weten zit hij hoog in de boom. Hij hakt wat takken weg zodat de luiaard een etage lager valt. Dit hoeft van mij niet zo hoor! Maar de mannen hebben de grootste lol. En even later valt de luiaard nog flink eind naar beneden zo op de grond. Ik ben echt in shock, jemig hee! De luiaard kruipt  naar de dichtstbijzijnde stronk en begint omhoog te klimmen. Herman haalt uit met zijn machete en hakt zo het uiteinde van de stronk eraf. De luiaard kan nu niet verder..  Uiteindelijk heeft Herman de luiaard in zijn handen en duwt hem bij mij in de armen. Ik weet niet echt wat ik moet doen maar pak toch de luiaard aan. Het arme beest wil alleen maar naar boven klimmen.. Daan en ik zeggen allebei dat we willen dat de luiaard weer in de boom gaat. En Herman zet de luiaard weer bij een stronk neer. Het arme beest klimt snel weer omhoog. Pff, je weet toch elke keer niet wat je moet verwachten bij die gasten! Als we het heuveltje naar beneden lopen om weer naar de kano te komen glij ik zo uit in de modder, met mijn voeten in het rivierwater. Daan, Christian en Herman lachen zich rot. Heel mijn laars zit vol water. Het lukt me ook niet meer om omhoog te komen! Herman trekt me hard lachend uit de modder. Het modderpad naar de kano gaat het niet worden! Herman besluit om het laatste stuk lopen naar de kano dan maar in de jungle te doen. Een halfuur lang hakt hij een weg met de machete, met ons erachter aan. In de middag doen we lekker even niets en zoeken we spullen uit die we achter kunnen laten. Hier in de buurt is geen ziekenhuis of dokter dus we laten sowieso ons medicijnpakket, met antibiotica, malariapillen etc. hier achter. Alfredo maakt een beschrijving in het Spaans over hoe deze te gebruiken. Christian zit bij het vuur met naalden dingen uit zijn voet te halen.. Doordat hij zijn laarzen was vergeten zitten ze voeten nu vol met stekels. Daarna is het weer wastijd! Onze lange broeken kunnen wel een wasje gebruiken en onze lichamen ook! Het douchen in de rivier begin ik echt te waarderen, en ik was zelfs mijn haar! Na het avondeten is het tijd voor muziek. Omdat het onze laatste avond is zal er een bandje komen spelen. Herman heeft kaarsen in het veld gezet om wat licht te creëren. Het bandje is leuk en klinkt heel tropisch! Alleen na anderhalf uur is het wel moeilijk om lachend te blijven kijken. Gelukkig komt dan de vraag of ze nog door moeten spelen. We zeggen dat wel heel erg moe zijn en willen slapen. Als we weer in ons lekkere bed liggen zie ik wat in de rechter bovenhoek van de klamboe. Een gigantische kakkerlak van 15 cm! Daan ziet niets, want die heeft zijn lenzen uit. 'Herman!' roepen we. En Herman (in zijn onderbroek) redt ons van de kakkerlak. Nu kunnen we rustig slapen!

• 10 September 2012 - 23:22

Papa En Mama:

Wederom zoals altijd lezen we de reisverslagen alsof we het avontuur ook beleven zeker in combinatie met de foto's en dan wassen julie je ook nog in de rivier met kaaimannen en piranha's! Het lijkt wel of we een script lezen van een avonturen film.
    Gigantische kakkerlakken eng hoor.
    Geniet er nog maar even van nu het nog kan straks ben je weer terug in het kouwe kikkerland Nederland en de dag er na mag je stemmen wat een contrast.
    Maakt het leven minder saai maar brengt jullie weer terug naar het dagelijkse leven in Nederland.
    Groetjes papa en mama
    Xxxxx..

• 11 September 2012 - 11:12

Bram En Cleem:

Spannend hoor, iedere keer weer. Wij hebben hier nu spinnen tijd ! Best heftig.