Een update - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Priscilla & Daniel - WaarBenJij.nu Een update - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Priscilla & Daniel - WaarBenJij.nu

Een update

Door: Priscilla

Blijf op de hoogte en volg Priscilla & Daniel

16 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Woensdag 16 mei
Vandaag ons laatste ontbijtje in de bed and breakfast van Corina en Cees. Vandaag kunnen we de auto ophalen om de komende dagen zelf te gaan rijden. Gelukkig bood Cees aan om mee te gaan bij het ophalen van de auto en daarbij ook een stukje voor te rijden. Zo konden we (Daan) even wennen aan het links rijden. Bij de ingang van het Kruger Park namen we afscheid van Cees. Nu begon ons eigen safari avontuur! Elk bosje en zijpad hebben we afgespeurd maar we zagen maar niets, ja Impala's.. Die overal. In de middag hadden we wat meer geluk! Toen zagen we van alles! Ook een grote familie olifanten! Met een schattig kleintje! Cees had ons ter voorbereiding de signalen uitgelegd van een boze olifant, hoofd schuin schudden en blazen (wanneer het dus tijd is om door te rijden omdat ze zo onze auto om lopen). En op een gegeven moment vond moeder olifant het wel genoeg, en deed haar hoofd schuin, Daan gaf meteen vol gas bij de eerste beweging van het hoofd, en zo slipten we weg en lieten we de olifantenfamilie achter in een grote wolk stof! Ik heb heel hard gelachen, maar waarschijnlijk had ik hetzelfde gedaan. Alleen op de terugweg moesten we er weer langs en we hadden haast omdat je op tijd op het restcamp moet zijn. Als je Daan kent weet je hoe hij kan schrikken.. We reden langs de achterkanten van de familie, jonge olifant schrok van ons, moeder olifant schrok van haar kleine en probeerde zich meteen om te draaien, Daan schrok op zijn beurt van de olifant en zo lieten we de familie weer achter in stof! We checkten in bij het restcamp en kregen het nummer van onze tent. Qua comfort was het even slikken, we waren wel een beetje verpest na de bed and breakfast. Maar toen we na het avondeten een biertje zaten te drinken voor onze tent bleek hoe gaaf het was om te mogen slapen in een tent langs het hek! We hoorden geritsel, en ja hoor, daar kwam zo een leeuw langs het hek gelopen! Toen hebben we een zaklamp gepakt en zijn we bij het hek gaan staan. Hadden we nou maar wat meer geïnvesteerd in een zaklamp.. We schenen en het licht reflecteerde in een paar ogen! En toen liep het dicht langs het hek, een hyena! We hoorden nog veel meer en gelukkig liep er op dat moment een stel mensen langs het hek die wel een grote zaklamp hadden. Zo konden we meerdere hyena's voorbij zien lopen! Toen maar het bed ingegaan want de volgende ochtend moeten we om kwart over vijf verzamelen voor de 'morning walk'.

Donderdag 17 mei
Na weinig slaap de koude tent uitgekropen, het is kwart voor vijf, tijd voor een 'morning walk'! Na het tekenen van papieren (dat het niet hun schuld is als we dood gaan) mochten we mee. We waren met z'n zessen. Twee gidsen met geweer, wij en twee Fransen. Na een tijdje rijden moesten we uitstappen. Toen legde de Zuid-Afrikaanse Jacques uit wat we bij welk gebaar moesten doen. We mochten bij eventuele ontmoeting met wild sowieso niet: 1. Rennen (katachtigen jagen op geschrokken (rennend) wild) 2. Je omdraaien en weglopen bij confrontatie 3. Het wild direct aankijken.. Ok. En Jacques vertelde ook nog dat hij vorige week nog een olifant moest neerschieten omdat de olifant een bedreiging vormde. Ik voel me op dit moment niet op m'n gemak.. Vanuit de luie stoel in 's-Gravenzande leek het me zo leuk een 'morning walk'... Toen kwam de vraag of we nog een verzoekje hadden qua dier. 'Ja' zei Daan toen: 'We willen wel graag een kat zien, want dat is ons nog niet gelukt'. Ik kon het niet helpen om inwendig boos te worden op Daan, ik wou helemaal niet lopend op zoek naar katten! Dat doen we wel in onze gehuurde Volkswagen Polo! Toen hoorden we gebrul en gegrom van een leeuw. En Jacques zei dat dit geluid kwam van over de rivier en dat we gingen kijken of we hem (de leeuw) konden vinden! Gelukkig werd ik wat rustiger nadat bleek dat Jacques wel veel verstand van alles had. Zo kon hij vertellen bij een spoor van een olifant dat deze gisteren om vier uur was langsgelopen. Dit kon hij verklaren aan de hand van sporen van insecten en dergelijke. De leeuw was onvindbaar, hij stopte met brullen en was zo niet meer te traceren. Onderweg kwamen we nog wat botten van giraffen tegen, en van een impala. Toen Jacques ging vertellen hoe je kon zien waar het noorden was aan de hand van mos op bomen, zag ik wat bewegen achter hem! Een olifant! Snel werden we weggeleid van de olifant omdat Jacques door de dichte begroeiing niet kon zien of het een hele familie was. Dat was even spannend! Ook kwamen we zeer verse sporen van een luipaard tegen. Jacques probeerde uit te vinden waar hij was, maar we hebben hem net gemist! We hebben genoten van de rest van de 'morning walk', was een hele ervaring! En de natuur is echt heel mooi in het Krugerpark! In de avond kwamen we moe aan bij ons restcamp, we hadden wel nog een 'evening drive' op het program staan. Tijdens deze drive hebben we een groep leeuwen gezien! En twee keer neushoorns, die wel meteen wegrenden! En een hoop andere beesten! Met drie grote lampen zochten we naar wild vanuit de auto.

Vrijdag 18 mei
Vandaag de laatste volle dag door het park naar ons laatste restcamp. Een rit van 150 km door de bush. Het landschap is elke keer anders. En heel mooi. Veel beesten onderweg! Ook weer neushoorns! Aangekomen bij het laatste restcamp hebben we nog een rondje gelopen achter het hek en kwam er nog een kudde olifanten voorbij rennen! Ze hadden grote haast ! Een groot mannetje bleef staan en keek naar ons. Ik besef me dat hij zo met gemak hek om kan gooien als hij wil..

Zaterdag 20 mei
Vandaag een lange reis op het programma. De auto inleveren en met de bus naar de hoofdstad van Mozambique, Maputo. We kunnen het verhuurbedrijf waar we de auto moeten inleveren niet vinden.. Na een paar telefoontjes vraagt het verhuurbedrijf aan ons om de sleutel dan maar achter te laten bij het benzinestation waar we ook de bus moeten pakken. We vonden dit maar raar.. En hebben eerst proberen uit te vinden of dit wel te vertrouwen was. Dus vroegen we of we een taxi konden krijgen naar het verhuurbedrijf. Toen werden we doorverwezen naar de manager en die gaf meteen aan dat vaak de sleutel bij hen word afgegeven omdat het verhuur bedrijf 7 km van de busstop ligt. Dus we hebben de sleutel daar maar achtergelaten. Maar een half uur te laat kwam onze bus (normale vertraging 2 uur). We waren de enige blanke in de bus op een hippie Amerikaanse 60 plusser na. Er werd van alles meegesleept in de bus.. Paprika's, flessen drank, eieren, noem het maar op. Dus elke keer als er bij een stop mensen uit moesten duurde dat minstens een half uur.. Omdat ook alle bagage uit moest worden gezocht. En de hele rit speelde dezelfde cd van Eros Ramazotti.. De grens over ging eigenlijk best snel. We zijn maar gewoon achter iedereen aangelopen en stempels gehaald. Het hotel konden we ook snel vinden! Was gelukkig niet ver lopen in het donker!

• 20 Mei 2012 - 18:46

Papa:

Heb met grote belangstelling je reisverslag gelezen ik vond het indrukwekkend alsof ik zelf bij was..
    De foto´s ook bekeken zijn er maar 2 komen vast wel meer bij.
    Nu weer wachten op je volgend reisverslag

Groetjes van papa en mama natuurlijk

• 20 Mei 2012 - 19:11

Priscilla & Daniel :

Hey pappa! Binnenkort even skypen ja! Morgen gaan we naar Tofo ik hoop dat we daar internet hebben! Xx! Ook aan mamma!!

• 20 Mei 2012 - 19:45

Elly:

Geweldig jongens, jullie uitgebreide verslag. En wat een belevenissen al in die korte tijd. Ik hoop dat Mozambique jullie ook veel moois brengt.